FMSA IBADAH QURBAN & WISATA VIETNAM PROJECT 1432H / 2011

@ PONOROGO, ACEH & VIETNAM

Friday, October 24, 2008

Anak Yatim Indonesia Diberi Keistimewaan


GOLONGAN anak yatim di Indonesia bakal menjadi tumpuan pengagihan daging korban yang dikendalikan oleh Persatuan Persaudaraan Pelajar Islam (FMSA) tahun ini.Ini sebab utama mengapa badan itu memilih untuk mengagihkan daging korban melalui Rumah Zakat Indonesia yang berpangkalan di Jakarta.

Memberi butir lanjut, pegawai eksekutif FMSA, Cik Siryana Hayati Mohd Said, berkata, Rumah Zakat Indonesia merupakan pusat pungutan zakat yang diiktiraf di peringkat nasional dan mempunyai cawangan di 22 bandar besar di serata negara itu seperti di Bandung dan Bogor.Ia antara lain membiayai keperluan pendidikan, makanan dan pakaian sekitar 16,300 anak yatim.

Selain daripada itu, FMSA akan meneruskan pengagihan di salah sebuah pesantren terbesar yang telah dijalankan sejak 10 tahun lalu iaitu Pondok Pesantren Gontor di Jawa Timur.Daging korban akan diagihkan kepada para pelajar di pesantren itu selain daripada golongan fakir miskin di sekitar kawasan itu.

Menurut Cik Siryana, tahun lalu FMSA mendapat tempahan 517 ekor kambing dan enam lembu.Harga seekor kambing tahun ini ialah $165 dan $170 bagi satu bahagian lembu.Sebelum ini, FMSA pernah mengendalikan ibadah korban di Vietnam dan China.Namun tahun ini, Cik Siryana berkata FMSA memutuskan untuk menumpukan perhatian kepada pengagihan daging korban di Indonesia saja.

'Hasil yang diraih melalui ibadah korban yang dijalankan di luar negeri akan digunakan untuk menampung program dakwah dan perkhemahan latihan kepimpinan FMSA,' katanya.

No comments: